woensdag 8 augustus 2012

Boek review: Cruise

In de categorie boek review laat ik mijn mening horen over een boek dat ik gelezen heb. 



Één van mijn laatst gelezen boeken is het boek cruise, van Suzanne Vermeer. Ik heb dit boek op vakantie gelezen. Ik neem altijd boeken mee op vakantie. 

Ik wil natuurlijk niet het hele verhaal verklappen, maar geef wel informatie. Wil je dit boek zelf nog lezen en wil je nog niet alles weten, misschien kan je dan beter later terug komen! Benieuwd naar mijn mening? Lees dan verder.





Zoals de meeste van jullie waarschijnlijk wel weten is de naam Suzanne Vermeer een pseudoniem van de in 2011 overleden auteur Paul Goeken. Alle titels die onder het pseudoniem Suzanne Vermeer verschenen zijn: All-inclusive, De vlucht, Zomertijd, Cruise, Après-ski, De suite, Zwarte piste, Bella Italia en Noorderlicht. 

De flaptekst op de achterkant van het boek:
Heleen en Frank zijn vijftien jaar getrouwd. Kinderen hebben ze nooit gekregen, hoewel Heleen dat graag had gewild. Als touroperator is Frank vaak van huis. Op een dag verrast hij zijn vrouw met een romantische cruise ter ere van hun trouwdag. De reis is geweldig, totdat Frank verdwijnt... Heleen is in alle staten, maar hij wordt niet gevonden. Gebroken keert ze terug naar Nederland. Na een paar moeilijke maanden neemt een kredietverstrekker contact met haar op. Heleen komt erachter dat Frank een dubbelleven leidde en een kant had die ze nooit had verwacht. Dan gaat bij haar de knop om en zet ze alles op alles om achter de waarheid te komen, iets wat haar niet in dank wordt afgenomen...


Wat vond ik van dit boek?

Allereerst is het natuurlijk vanaf het begin duidelijk dat Frank niet zomaar weg is. Je weet dat hij niet overleden is op het schip, en dat hij zelf iets in petto had. Mede door de achterkant én natuurlijk door het feit dat het gek zou zijn als één van de hoofdpersonages al gelijk weg is. 

Zoals ik al zei heb ik dit boek op vakantie gelezen. Ik ben een snelle lezer, en ik was er dan ook zo door heen. Het boek leest lekker weg. Het is makkelijk te lezen en niet zo thriller als op de voorkant aangegeven is. 

Heleen is vrouw die antwoorden wil. Ze gaat op zoek naar de waarheid en beland hier door in gevaarlijke situaties. Met haar auto gaat ze Europa door om te weten wat er echt aan de hand is. 

Ik was constant benieuwd wat er zou gaan gebeuren, hier door bleef ik door lezen. Wat was er nou toch met Frank aan de hand? Is hij ontvoerd? Heeft hij ergens anders een nieuw leven? Heleen maakt veel mee voordat ze de antwoorden heeft waar ze naar zoekt. Heleen ziet Frank terug, samen met zijn gezin. Hij is anders, het is niet meer de Frank die Heleen trouwde. 

Bepaalde delen van het boek zijn spannend, maar over het algemeen is het de nieuwschierigheid die mij laat lezen. 

Het eind van het boek is wat mij betreft leuk en onverwachts. Veel is vrij voorspelbaar, maar het slot zag ik niet aankomen. De zoon die Heleen nooit heeft kunnen krijgen, krijgt ze toch. 

Als ik op internet zoek naar reacties op dit boek zijn de meningen uiteenlopend. De een vond het een leuk boek en was er zo door heen, de ander vond het onrealistisch met een vage verhaallijn. Al met al vond ik het een leuk, lekker vlot en relatief spannend boek. Ik zou het aanraden als je een boek van dit kaliber kan waarderen. Hou jij meer van een literair hoogstandje, dan zou ik dit boek laten liggen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten